۹ آبان ۱۳۹۲، ۹:۲۸

عابدي:

آغاز برداشت زعفران در خراسان شمالي/ توليد سالانه 5 تن زعفران در استان

آغاز برداشت زعفران در خراسان شمالي/ توليد سالانه 5 تن زعفران در استان

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي از آغاز برداشت محصول زعفران از مزارع استان در روزهاي اخير خبر داد.

خداداد عابدي در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز برداشت زعفران در مزارع خراسان شمالي از اواسط پاييز عنوان كرد: در اين استان در مجموع 597 هكتار مزرعه زعفران وجود دارد.

وي افزود: از اين سطح 430 هكتار بارور و 167 هكتار نيز غيربارور است.

به گفته عابدي پيش بيني مي شود در سال جاري از سطح 430 هكتار مزرعه بارور خراسان شمالي حدود پنج تن محصول زعفران برداشت شود.

او اظهار كرد: شهرستان فاروج با 400 هكتار مزرعه زعفران بیشترین سطح زیر کشت اين محصول در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و پس از آن شهرستان اسفراين با 120 هكتار مزرعه زعفران، در رده دوم قرار دارد.

اين مسئول افزود: شهرستان شيروان نيز سومين توليد كننده محصول زعفران در خراسان شمالي به شمار مي رود.

وي اضافه كرد: زعفران كشت شده در خراسان شمالي از نوع پياز ايراني است كه پنج سال پيش از خراسان رضوي وارد شد اما اكنون پياز آن در داخل استان نيز توليد مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي، سال گذشته حدود هزار و 500 کیلوگرم زعفران از سطح 360 هکتار از مزارع بارور زعفران اين استان برداشت شده بود.

انجام اقدامات به زارعی، انتخاب بذر کافی و مناسب، استفاده از کودهای ریزمغذی و استفاده از کودهای آلی همراه با کودهای ماکرو، فسفات، پتاس و ازت در پاییز و ... از جمله عواملي به شمار مي روند كه سبب افزايش توليد زعفران در سطح خواهند شد.

در حال حاضر غالب کشت زعفران در خراسان شمالی به صورت سنتی بوده و دوره مفید باردهی این محصول نيز پنج تا شش سال است.

زعفران به دليل آنكه نسبت به سایر محصولات کشاورزی به آب کمتری نیاز دارد، می تواند جایگزین مناسبی برای گونه هاي كشاورزي پرمصرف در استان كم آب خراسان شمالي باشد.

در خراسان شمالي 340 هزار هكتار عرصه زارعي و باغي وجود دارد و سالانه بيش از يك ميليون و 200 هزار تن انواع محصولات زارعي و باغي در آن توليد مي شود.

 

کد خبر 2166184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha